E-Book

Google+ Followers

Monday, July 4, 2016

Cari

"Raya mana tahun ni?"

Soalan ni, setiap kali penghujung Ramadhan dia akan muncul. Segenap.lapisan masyarakat yang mengenali aku, dan terserempak dengan aku di mana saja aku berada pada ketika itu, akan meringankan mulut mereka bertanya soalan ini.

Dah dua tahun, soalan ni umpama sembilu. Ewah sembilu lah sangat! Puih.

Tapi dua tahun berturut-turut aku macam sedih la sikit bila orang tanya soalan ni. Alkisahnya sebab dua tahun berturut-turut aku beraya kat Kota Bharu.

Don't get me wrong, aku bukan kekwat dan tak suka keluarga mertua ke apa. Cuma, aku pun manusia biasa beb. Dah bertahun-tahun beraya dengan mak abah dan keluarga sendiri, kisahnya tetiba kena beraya dengan keluarga suami. Sedihlah sikit.

Tapi tak ada la sampai aku meratap-ratap berperang bagai dengan laki aku. Kat kampung dia pun raya jugak, ye dak? Zaman moden ni, pagi-pagi raya aku video call la dengan famili aku. Apadehal.

Cuma tahun ni soalan "raya mana" tu jadi agak best sebab laki aku setuju untuk raya belah aku tahun ni. Weehuu.

Seronok!

Tapi takpa, aku memang dah janji dengan dia dari awal kami nikah, kalau pun raya belah aku, aku cuma minta Raya Pertama je. Itu pun dah memadai. Jadi raya kedua jomlah balik kampung suami.

Takpe. Keluarga aku kecik je, dan dekat. Dia jauh, jarang jumpa. Jadi make it fair la kan?
Sebab ada aku pernah dengar, adil tu bukan pada bilangan benda yang diagihkan, tetapi pada berapa banyak yang berhak untuk dapatkan haknya.

Dah kenapa tak raya Kb je tiap tahun kalau macam tu? Sebab, raya kan lain. Hari biasa lain. Gittew.

Jadi, Sabtu dah mula dah cuti. Balik rumah mak sampai Ahad, malam tadi balik rumah aku semula, esok pagi baru gerak semula ke sana beserta barang-barang untuk bawak balik raya Kb terus. Malas aku nak bawak dari Sabtu. Lagipun memang plan nak kemas rumah dulu Isnin ni.

Balik malam tadi, tinggalkan si abang.
Nak jadi cerita, si adik ni terasa kehilangan rupanya. Tak boleh tidur dia sebab abang dia tak ada. Selalu memang tidur sebelah-sebelah, sebelum tidur selalu memang akan main sama-sama bergumpal semua.

Makanya malam tadi asyik merengek je, mata dia taknak lelap. Lastly, aku ambil baju abang dia dalam bekas kain kotor yang aku belum basuh, jadikan sarung bantal kecik dia tu. Letak atas dada dia masa dalam buaian. Barulah lena si adik.

Kuat juga kasih sayang adik kat abang dia rupanya.. haha

Takpelah adik, harini je.
Esok kita jumpa abang.

Eh sudahlah,  bertimbun kain nak setel ni.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...